maanantai 7. joulukuuta 2015

SOSIAALINEN MEDIA

Tehtävä 1

Esittelyssä WhatsApp


Esittelen seuraavassa WhatsApp pikaviestinpalvelun. Haluan esitellä palvelun, koska tämän opintokokonaisuuden kehittämistehtäväni liittyy Savonia-ammattikorkeakoulun somekanavien käytön tehostamiseen ja kehittämiseen opiskelijamarkkinoinnissa, ja Ilkan lähipäivien aineistojen linkistä löytyvän äskettäin tehdyn Suomessa asuvien 13-29 v nuorten sosiaalisen median käyttö ja läsnäolo -tutkimuksen mukaan WhatsApp on yksi somekanavista, joissa nuoret ovat läsnä vielä vuoden kuluttuakin. Potentiaalinen siis myös opiskelijamarkkinointiin.

 

WhatsApp tulee sanaleikistä What's up. Sen ovat perustaneet vuonna 2009 Brian Action ja Jan Koum, joka on syntynyt Ukrainassa. Nykyisin sovelluksen omistaa yhteisöpalvelu Facebook, joka osti WhatsAppin 11,6 miljardilla eurolla helmikuussa 2014.

WhatsApp on yli 16 vuotiaille tarkoitettu pikaviestipalvelu, joka toimii älypuhelimessa. Sovellus on siten potentiaalinen nuorten käytössä, sillä em. tutkimuksen mukaan nuorista jopa 92 % käyttää somepalveluja älypuhelimella. WhatsApp on alustasta riippumaton, koska sitä voi käyttää  iPhonella, BlackBerrylla, Androidilla, Windows Phonella ja Nokialla.

Sovelluksella voi tekstiviestien lisäksi lähettää kuvia, videoita ja ääntä. WhatsAppiin voi luoda myös viestiryhmiä, joihin mahtuu maksimissaan sata henkilöä. Sovellus on ensimmäisen vuoden ilmainen ja sen jälkeen maksetaan vuosimaksu, joka tällä hetkellä on 89 senttiä. Siispä edullinen. WhatsApp on vähentänyt teleoperaattoreiden ko. sovellusta kalliimpien tekstiviestipalvelujen käyttöä. 

Whatsappin käyttäjien määrä on globaalisti yli nelinkertaistunut tarkasteluvälillä huhtikuusta 2013 syyskuuhun 2015. Huuhtikuussa 2013 on käyttäjiä ollut kaksisataatuhatta, kun tämän vuoden syyskuussa käyttäjiä on jo yli yhdeksänsataatuhatta.Sovellus on vähentänyt teleoperaattoreiden tekstiviestipalveluja, jotka ovat kalliimpia.

Teosto on julkaissut muutaman pohjoismaisen tekijänoikeusjärjestön kanssa äskettäin tutkimuksen sosiaalisen median käytöstä. Aineisto on kerätty tämän vuoden syyskuun puolenvälin jälkeen 12-65 vuotiailta ja vastauksia on saatu yhteensä 3600, joista 800 Suomesta. Tulosten mukaan 52 % vastanneista suomalaisista käyttää WhatsAppia, joka oli toiseksi suosituin käytetyistä kanavista. Ainoastaan Facebook oli suositumpi 68 prosentin osuudella.

Viime viikolla sovellus joutui kohuväitteen kohteeksi.

Tarkastellessani suurimpien kuljetusyritysten, kuten Finnair, Tallink-Silja, Vikingline, tai matkailuyritysten (suurtenkin) tai hotelliketjujen nettisivuja, ei Whatsapp sovellusta ole juurikaan tarjolla. Olisiko tässä seuraava tai yksi hyvä lisä markkinointiviestintään ja asiakkaiden kanssa yhteydenpitoon? Tämä olisi yritykselle ilmainen ja helppo tapa viestittää esimerkiksi ennen matkaa ja myös loman aikana tarjouksista yms. Myöskin uutiskirjeen laittaminen kohdennetulle ryhmälle onnistuisi tätä kautta. Erityisesti nuoret kohderyhmänä, olisi tavoitettavissa tämän sovelluksen kautta. Kuten esimerkiksi nyt.fi toimii. 


Itse olen käyttänyt WhatsApp sovellusta viime kesästä lähtien. Sen käyttö on helppoa ja sillä on helppo pitää yhteyttä lapsiini, sukulaisiini ja ystäviini. Ryhmiä en ole vielä muodostanut, joten uusiakin kokemuksia tiedossa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, opiskelijat käyttävä ko. sovellusta paljon ja ovat luoneet ryhmiä mm. omista luokkaryhmistä. Eräs tuutoropettaja on myös oman ryhmänsä jäsen, joten siinä voisi olla myös minulle, useamman ryhmän tuutorina toimivalle, yksi hyvä lisäkäytön paikka. Whatsapp toimisi siten hyvin tiedotuskanavana opiskelijoille ja sillä olisi helppo tiedottaa varsinkin esim. viime hetken muutoksista luentoihin jne.

Lähteet:  

https://www.whatsapp.com/?l=fi
https://fi.wikipedia.org/wiki/WhatsApp







3 kommenttia:

  1. Hyvä ja ytimekäs kirjoitus! En tiennyt, että se on ollut olemassa jo vuodesta 2009. Itse olen käyttänyt Viber:ia jonkun verran. Se on samantyyppinen palvelu. Teleoperaattoreilla riittää murheita näiden yleistyessä :)

    VastaaPoista
  2. Onpa mainiota, taas yksi väline, jota tulee käytettyä päivittäin (olen aivan naimisissa puhelimeni kanssa!). Ja ihan kuin Johanna mainitsi, minäkään en tiennyt, että tämä on ollut olemassa jo näin kauan. Itse olen käyttänyt vain privaattiviestintään, mutta itse asiassa juuri tänään luin artikkelia, jossa puhuttiin mahdollisuuksista ammattikäytössä. Mahdollisuuksia tosiaan olisi... http://smallbiztrends.com/2015/10/what-is-whatsapp-for-business.html

    VastaaPoista
  3. Hyvä artikkeli ja erikoismaininta siitä, että esitit keinoja yrityskäytössä, mitkä moni muu oli unohtanut.

    VastaaPoista