perjantai 11. joulukuuta 2015

SOSIAALINEN MEDIA

Tehtävä 3.

Periscope kisan sujuminen - mitä opin?

Työmatkan vuoksi jouduin valitettavasti olemaan poissa lokakuun lähipäivistä. Poissaolijat oli kuitenkin jaettu Periscope -kilpailuryhmiin. Olin päässyt ryhmään, joka oli ideoinut lemmikeihin liittyvän matkailuteeman: Pets_who_travel - Siis voittajaryhmään!

Kuten muutoinkin syksyn aikana, myös tämän tehtävän osalta ajan löytäminen näiden, sinänsä mielenkiintoisten, opintojen tekemiseen täyden päivätyön ohessa oli ainakin alussa vaikeaa. Päätin kuitenkin pysyä ryhmässä ja kun tulosta alkoi tulla, jopa innostuin tästä. Ryhmä oli tehnyt hyvää suunnittelu- ja muuta pohjatyötä ryhmän perustamisessa. Myöskin idea lemmikkien yhdistämisestä matkailuun oli tosi hyvä. Lemmikithän ovat kiinnostavia ja hellyttäviä sosiaalisessa mediassa.

Tutustuin aineistoihin vähän "jälkijunassa", minkä jälkeen yhteistyö ryhmän kanssa lähti hyvin liikkeelle. Alussa vähän pohdituttu joutuminen ko. ryhmään, kun itsellä ei lemmikkejä ole. Suunnitelma oli hyvin tehty ja myös meille lemmikkittömille löytyi selkeä ja hyvä rooli. Tehtävänäni oli tiedottaa sivustosta sekä hommata seuraajia ja tykkääjiä sivustolle. Ammattkorkeakoulun opettajana sosiaalisen median potentiaalista kohderyhmää eli nuoria opiskelijoita oli paljon. Siten tehtävä ei ollut vaikeaa. Lisäksi kohderyhmänä olivat lähimmät henkilöstön jäsenet ja suppeat verkostoni sosiaalisessa mediassa.

Mielestäni ryhmä toimi hyvin. Kampanja oli suunniteltu hyvin sekä erilaisia ja kiinnostavia videoita sovellutukseen tuli kiitettävään tahtiin, mitä pidän suurimpana vaikutuksena voittoon. Alustavan briefauksen sain puhelimitse Nooralta, kun sääntöjen mukaan yksi puhelu oli sallittu. Muutoin viestimme google docksin kautta ja pidimme viikottain chat-palaverin, jossa kartoitimme tapahtumat ja suunnittelimme tulevia tekemisiä.

Tässä tiimityössä sain muistutuksen, siis opin, miten paljon aktiivisuutta tulosten saaminen sosiaalisessa mediassa vaatii. Kirjassa Ohjaa asiakkaasi verkkoon Katri Tanni ja Kati Keronen tuovat esille kolme ominaisuutta hyvälle verkkosisällöille: vaikuttava, vakuuttava ja koukuttava. Em. ominaisuuksien tärkeys tuli esille myös tässä työssä onnistumisen edellytyksinä. Kokemusta sain tässä työssä myös lisää tiimityöstä ja siitä, miten jokaisen on toimittava vastuullisesti ja toimia sovitun tavoitteiden ja tehtävien mukaisesti. Tässä ryhmä onnistui erittäin hyvin.

Itse olen sosiaalisessa mediassa läsnä, mutta hyvin passiivinen. Käytetty Periscope sovellus oli minulle täysin tuntematon, joskin varmaan monelle muullekin, kun on niin uusi. Viimeisten viikkojen aikana, varsinkin Itsenäisyyspäivän tienoilla sovellus sai myös valtakunnallista julkisuutta, mikä osaltaan varmaan vaikutti positiivisesti myös tämän tehtävän suorittamiseen. Tämä osoitti myös, sen miten tämä koulutus on tosiaan "ajan hermolla". Siten opin uutta ko. sovellutuksesta ja olen huomannut itsessäni jopa nousevaa kiinnostusta myös muihin sosiaalisen median kanaviin ja niiden käyttöön. Kampanjan aikana olisin voinut olla aktiivisempi muissa sosiaalisen median kanavissa, kun enemmän käytin sähköpostia ja face-to-face kontaktia. Toivottavasti tämä osallistumiskokemus laskee kynnystä osallistumiseeni sosiaalisessa mediassa, aktivoi sisältöjen tuottamiseen siellä ja lisää rohkeuttani julkaista siellä jotain (siis painavaa asiaa...).

 





1 kommentti:

  1. "Tässä tiimityössä sain muistutuksen, siis opin, miten paljon aktiivisuutta tulosten saaminen sosiaalisessa mediassa vaatii." Hieno oivallus!

    VastaaPoista