Matkailun sähköinen liiketoiminta 2015- ennakkotehtävä.
Palauta tehtävät blogiisi 2 päivää ennen lähiopetusjaksoa, joka on siis 13-14.10.2015
Matkailun sähköisiä kauppapaikkoja, varsinkaan huonoja sellaisia?, ei ollut kovin helppo löytää, kun en itse ole mikään mikään verkkokaupoissa surffaileva. Olen ostanut verkosta ainoastaan laiva- ja lentolippuja ja varannut muutamia majoituksia. And that's all. Ne piti kuitenkin tehtäväannon mukaisesti jättää arvioinnin ulkopuolelle.
Enemmänkin odotan juuri lähipäiviltä ja opintojakson sisällöltä ja tehtäviltä tietämykseni lisäystä ja päivitystä, missä matkailun verkkokaupassa mennään.
Löysin kuitenkin yhden, joka on työkaverini oman toimen ohessa pyörittämä pieni majoituspalveluja tarjoava yritys Nurmeksessa. Yritys tarjoaa majoitusta tällä hetkellä kahdessa korkeatasoisessa loma-asunnossa ja lisäksi tarjolla on joitakin ohjelmapalveluja.
Tiedän, että yrityksen nettisivuihin on panostettu paljon. Ne ovatkin selkeärakenteiset ja mielenkiintoiset. Kuvat ovat hyviä ja niitä on käytetty paljon. Sivuista on tuotettu myös paljon kieliversioita. Yrittäjät ovat näkyvästi esillä ja antavat siten kasvot paikalle. Yrittäjien näkyvillä olo kertoo myös kodinomaisuudesta ja siitä, että asiakkaista huolehditaan.
Yrityksellä ei kuitenkaan varsinaista verkkokauppaa ole, mutta ei voi kuitenkaan sanoa, että yrityksen verkkokauppa olisi epäonnistunut. Sivun oikeassa yläkulmassa on selkeä "Varaa huvila" -nappi. Nappi ohjaa kuitenkin yhteydenottosivulle, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä.
Hyvää yhteydenottosivuilla on se, että molemmista mökeistä voi tarkistaa varaustilanteen, mutta mielestäni loogisuus tällä sivulla ontuu. Sivulla on heti osoitetiedot, karttalinkki ja ajo-ohjeet? Minusta tässä pitäisi olla suora yhteydenottolomake tai vähintään sähköpostiosoite ja yrityksen puhelinnumero. Ne löytyvät vasta alempaa ja ovat huonosti havaittavissa. Nyt esillä olevat tiedot voivat olla sivun alaosassa, sillä ne palvelevat asiakasta sitten, kun osto on tehty ja ollaan tulossa kohteeseen.
Toisena kehittämisehdotuksena olisi tietysti verkkokaupan perustaminen yritykseen. Kun en kuitenkaan asiasta kovin paljon tiedä, enkä varsinkaan kustannuksista, voin vain tätä esittää. Ovatko kustannukset verkkokaupasta sellaiset, että tällaiselle pienelle yritykselle se ei ole kannattavaa.
Matkailun verkkokauppaa googlettaessani löysin, kuten varmaan moni muukin meistä opiskelijoista, oheisen Jenni Mikkosen ja Juho Pesosen raportin suomalaisen verkkokaupan sen hetkisestä nykytilasta ja tarjonnasta. Raportti on vuodelta 2012. Samoin löysin myös Juho Pesosen äskettäin Matkailun verkostoyliopiston sivuilla julkaiseman listauksen verkkokaupoista.
Lähipäiviltä odotankin, millaista kehitystä / edistystä esimerkiksi on tapahtunut tuon 2012 julkaistun selvityksen jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti