perjantai 8. tammikuuta 2016

ELÄMYS VERKOSSA -opintojakson ennakkotehtävänä on kuvata vähintään kolme, onnistunutta, hyvän ja saumattoman tai koukuttavan asiakaskokemuksen tuottanutta tuotetta tai palvelua. Tapahtumia miettiessäni huomasin, ettei aihe ole kovin helppo, sillä kovin "järisyttäviä" asiakaskokemuksia ei oikein ole tullut mieleen, varsinkaan verkkokampanjaan yhdistyviä, koska, täytyy myöntää, etten ole kovin aktiivinen some-tyyppi.

Elämys on lyhyesti henkilökohtainen, muistijäljen jättänyt tapahtuma. Ensimmäisenä tuli mieleen erään urheiluliikkeen kampanja, jossa liike lähetti sähköpostimarkkinoinnissaan etukupongin, jonka innoittamana menin liikkeeseen hankkimaan lenkkitossuja. Myyjä oli hyvin asiantunteva, kartoitti tarpeeni ja suositteli, vaikka kyseessä oli alennulippu.

Toinen, joskaan ei mitenkään sähköiseen kampanjaan liittyvä, asiakaspalvelukokemus tapahtui Pietarissa, kun olin muutama vuosi sitten pienen opiskelijaryhmän kanssa opintomatkalla siellä. Eräänä iltana olimme ohjelman mukaisesti folklore-esityksessä ja esityksen jälkeen olimme bussipysäkillä odottelemassa ja miettimässä, miten pääsisimme hotellille. Paikalle saapui yksi paikallisista mini-vaneista, jotka ajavat tiettyä reittiä (marshrutka). Koska oli ilta-aika ja muutoin hiljasta, pikkubussin kuljettaja lupasi viedä ryhmämme hotelliin, vaikka hotelli ei ollut varsinaisen reitin varrella. Jälkikäteen ajateltuna varmaan kuljettajalla oli myös ns. taloudellinen intressi viedä meidät, vaikka hän ei määrännyt mitään hintaa. Hän kuitenkin sai ryhmän "vapaaehtoisesta kolehdista" useita satoja ruplia, jotka eivät varmaankaan menneet bussiyrityksen kassaan. Tällaista ei varmaan voi tapahtua muualla kuin Venäjällä?

Lentomatkustuksesta on jäänyt mieleen tilanteet, joissa joskus on saanut boardauksessa paikan varauloskäynnin vierestä, jossa on runsaammin jalkatilaa. Tämä oli aikaisemmin mahdollista, mutta ei nykyisin, kun tiukassa kilpailu- ja taloustilanteessa lentoyhtiöissä kaikki lisäpalvelut ovat maksullisia ja ko. paikat voi nykyisin ostaa. Ei siis ilmaisia elämyksiä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti